Mapa kompetencji

Czym jest i do czego służy mapa kompetencji w firmie?

Mapa kompetencji w firmie to narzędzie służące do zdefiniowania i graficznego przedstawienia zakresu umiejętności, wiedzy i cech charakteru, jakie pracownicy posiadają lub powinni posiadać, aby móc efektywnie wykonywać swoje zadania na danym stanowisku pracy.

Dzięki mapie kompetencji można ustalić wymagania wobec kandydatów na dane stanowisko na potrzeby rekrutacji zewnętrznej lub wewnętrznej. Łatwiejsze staje się też planowanie rozwoju pracowników. Mapa pokazuje które obszary kompetencyjne wymagają wzmocnienia, co umożliwia zdefiniowanie celów szkoleniowych. Mapa kompetencji ułatwia ocenę pracy pracowników i umożliwia porównanie ich kompetencji z wymaganiami na danym stanowisku. Dzięki mapie przyporządkowanej do określonych stanowisk możliwa jest identyfikacja tak zwanych „talentów”, czyli osób z potencjałem do awansu. Wszystkie te zastosowania mają na celu zwiększenie efektywności pracy pracowników, poprawę ich wyników oraz lepsze dopasowanie ich umiejętności do wymagań danego stanowiska.

Tworzenie mapy kompetencji w organizacjach zazwyczaj składa się z kilku kroków:

  1. Określenie celu mapy kompetencji – przed rozpoczęciem tworzenia mapy, należy określić, jakie cele ma ona spełniać i do jakich zastosowań będzie wykorzystana.
  2. Zdefiniowanie stanowisk pracy – na etapie tworzenia mapy kompetencji należy wybrać stanowiska, dla których zostanie stworzona mapa i dokładnie opisać ich wymagania.
  3. Zidentyfikowanie kompetencji – na podstawie wymagań dla każdego stanowiska, należy zidentyfikować kompetencje, które są potrzebne dla skutecznego wykonywania pracy na tym stanowisku. Mogą to być umiejętności techniczne, społeczne, interpersonalne oraz cechy charakteru.
  4. Określenie poziomów kompetencji – dla każdej zidentyfikowanej kompetencji należy określić poziomy jej opanowania, czyli wiedzę, umiejętności i doświadczenie potrzebne do skutecznego wykonywania pracy na danym stanowisku.
  5. Zestawienie mapy kompetencji – na podstawie uzyskanych informacji należy stworzyć wizualizację mapy kompetencji, która przedstawia kompetencje wymagane dla każdego stanowiska oraz poziomy ich opanowania.
  6. Weryfikacja i aktualizacja – mapę kompetencji należy regularnie weryfikować i aktualizować, aby odpowiadała zmieniającym się wymaganiom na stanowiskach oraz zmianom w strukturze organizacji.

Tworzenie mapy kompetencji wymaga czasu i zaangażowania, jednak pozwala na lepsze zrozumienie wymagań dla stanowisk oraz na lepsze zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji.

Podobne posty